Møt Trine og Kim – designerduoen bak Megafon-logoen. Trine og Kim er blitt et kjent fenomen i bokbransjen, etter å ha levert en perlerad av designjobber for norske forlag. Gjennom årene har de vært både høyt og lavt i forlags- og musikksammenheng, og man møter sjelden på den ene uten at den andre er i […]
Møt Trine og Kim – designerduoen bak Megafon-logoen.
Trine og Kim er blitt et kjent fenomen i bokbransjen, etter å ha levert en perlerad av designjobber for norske forlag. Gjennom årene har de vært både høyt og lavt i forlags- og musikksammenheng, og man møter sjelden på den ene uten at den andre er i nærheten. I år runder de 25 år som par, i dobbelt forstand: Trine + Kim designstudio ble startet av Trine Paulsen og Kim Sølve i 1999, samme år som de to også ble et par privat.
Det begynte med musikken
– Vi kommer begge fra kunstfaglig bakgrunn og valgte etter hvert å pense dette i designretning, noe som medførte at vi møttes under utdanning. På fritiden var vi del av en ung og dreven krets som utga plater internasjonalt. Fremfor å ha en plan om å starte eget firma var det utløsende at vennene våre spurte oss om vi kunne lage platecoverne deres, og da det viste seg at dette var noe vi hadde anlegg for, ballet det raskt på seg. Omtrent fra begynnelsen begynte vi å samarbeide med artister som Ulver, Darkthrone, Mayhem, Arcturus, Enslaved, Ihsahn og mange andre, forteller Kim Sølve, og legger til: – Etter omkring 10 år der vi hovedsakelig utformet plateomslag og jobbet med profilering av scenekunstforestillinger, begynte vi å kjenne på behovet for litt variasjon, så det passet svært bra at forlagsbransjen inviterte oss til samarbeid.
Fra Motorpsycho til kronprinsen
– Hvordan fungerer vekselbruket med å jobbe for musikkbransjen og forlagsbransjen, og hva skiller de to?
– I forlagsbransjen samarbeider vi først og fremst med redaktørene, som ofte har flere prosjekter på jevn basis, i motsetning til platebransjen, der vi ofte har direktekontakt med artistene fremfor plateselskapene, og det kan gå flere år mellom hver utgivelse fra én artist. Selv om bokdesign opptar mye av tiden vår beholder vi selvfølgelig et nært forhold til musikken og har i senere tid jobbet med blant andre Kari Bremnes, Sivert Høyem, Morten Abel, Lars Lillo-Stenberg og Spurv, sier Trine Paulsen
I tillegg har de to jobbet tett med Christer Falck, hvor de har utformet både bøker og platecovere, blant annet for Motorpsycho, Bendik Hofseth, Ole Paus og Jahn Teigen.
– Noe som er felles med disse to bransjene er at vi får jobbe med veldig ulike mennesker, enten det er Mayhems Jørn Stubberud, A-Has Paul Waaktaar-Savoy eller som nylig, da vi utformet Haakon – historier om en tronarving med Kronprins Haakon og Cappelen Damm, sier Trine Paulsen.
Gøy med logo
Det er også de to som står bak Megafons logo, hvor man kanskje kan ane et snev av plateselskap-inspirasjon i uttrykket:
– Logoutforming er en helt egen gren i designfaget. I tillegg til å være et gjenkjennelig navnetrekk, eller en merkevare om du vil, er en logo en måte å formidle noe i et ofte lite format. Megafon ønsket en logo som skilte seg ut fra andre norske forlagslogoer, og det er selvsagt en utfordring vi likte svært godt. Vi trives med å jobbe med begrensningene som de grunnleggende behovene til en logo innebærer, og samtidig fange essensen av et firma, en artist eller et prosjekt. Så det var skikkelig gøy å utforme logoen til Megafon, og hver gang vi ser den er vi like fornøyde, sier designerduoen.
– Representerer oss godt
– Noen bokomslag elle platecovere folk kjenner til, som dere er spesielt stolte av?
Ulvers «Blood Inside» fra 2005. Dette albumet ble utvalgt til den permanente utstillingen på Nasjonalmuseet fra åpningen i 2022. Så dette blir nok stående som et av de platecoverne folk kjenner best til, enten vi vil eller ikke. Heldigvis er det et cover vi fremdeles synes representerer oss godt, 20 år etter at vi lagde det, sier Kim Sølve.
Med bokomslaget trenger de to litt betenkningstid:
– Med bøker er det vanskeligere å trekke frem kun ett arbeid, men vi har landet på Å elske et insekt, som utkom på Humanist forlag i våres. Vi fikk armslag til lage omslaget nøyaktig slik vi ønsket, og trykke med både pantone- og foliegull. Det er i tillegg er bok om et tema som står våre hjerter nær.