Kenan Maliks Ikke helt svart-hvitt byr både på folkeopplysning og utfordrer leserne til nødvendige samtaler, skriver Tore Linné Eriksen, som har anmeldt boken i Klassekampens bokmagasin.
«Her får vi ikke bare dyptpløyende kunnskap om rasismens og rasebegrepets dystre historie, men også et oppgjør med dem som i dag løfter fram hudfarge, identitet og kulturelle særtrekk på bekostning av felles kamp mot sosial og økonomisk ulikhet. Det er en advarsel som også rettes mot den venstresida der han sjøl har sin forankring og det er nok dette som har fått størst oppmerksomhet i boka», skriver Linné Eriksen.
Fattige og sosialt marginaliserte
Anmelderen legger til: «Malik er altfor klok til å undervurdere behovet for å verne utsatte minoriteter som diskrimineres og undertrykkes, men minner om at verken svarte eller hvite er homogene grupper når det gjelder materielle forhold og politiske verdier. Han etterlyser derfor at det mer handler om klasse- og maktforhold, og spør: Har hvite arbeidere på gulvet i en Tesla-fabrikk samme interesser som Elon Musk? Og når afroamerikanere blir oftest utsatt for politivold, drap og fengsling, minner han om at de er sterkt overrepresentert blant de fattige og sosialt marginaliserte. Vi får vite at hvit ungdom som dropper ut av ungdomsskolen har mer enn ti ganger høyere risiko for å havne bak murene enn de med høy inntekt og høy utdanning i den svarte befolkninga.»
Håp om felles kamp
«Kanskje litt overraskende har Ikke helt svart-hvitt dessuten et optimistisk budskap: Om det er slik at hver enkelt folkegruppe har en iboende ‘essens’ som for alltid skiller dem, ser det mørkt ut, men om klasseinteresser og politiske verdier legges til grunn, er det håp om felles kamp for en bedre verden», skriver Tore Linné Eriksen, som også byr på en blomst til forlaget: «Takk til et nytt forlag – Megafon – som her både byr på folkeopplysning og utfordrer leserne til nødvendige samtaler.»
Selv takk!
Tidligere har også Jon Rognlien kommer med rosende anmeldelse av boka i Dagbladet.
(Boken er oversatt av Bjørn Alex Herrman)